Bedsteitest.dk

Stor priskontroll: Amazon är över 13% dyrare än resten av marknaden

Konsumenttjänsten Testoversikt.se, som jämför och testar produkter utifrån användarrecensioner, datainsamling och konsumentintervjuer, har gjort en prisjämförelse på Amazon. 

I prisjämförelsen har vi granskat upp till 10 populära produkter i några olika kategorier, såsom köksapparater, babyutrustning, teknik, skönhet/smink och böcker

I genomsnitt var produkterna 13,5% dyrare på Amazon än på det billigaste svenska alternativet.

Prisjämförelser efter kategori

Köksmaskiner

Av de 10 produkterna som ingick i kategorin ”köksmaskiner” var produkterna i genomsnitt 17.06% billigare hos den billigaste återförsäljaren jämfört med Amazon.

Barn/baby

Av de tio produkterna som ingick kategorin ”barn/baby” var produkterna i genomsnitt 8,57% dyrare hos den billigaste återförsäljaren jämfört med Amazon. Kategorin är den enda i denna prisjämförelse där Amazon var den billigaste återförsäljaren.

Teknik

Av de 10 produkterna som ingick i kategorin ”Teknik” var produkterna i genomsnitt 9.62% billigare hos den billigaste återförsäljaren jämfört med Amazon.

Skönhet

Av de tio produkterna som ingick i kategorin ”Skönhet” var produkterna i genomsnitt 40.72% billigare hos den billigaste återförsäljaren jämfört med Amazon.

Böcker

Av de tio produkterna som ingick i kategorin ”Skönhet” var produkterna i genomsnitt 9,15% billigare hos den billigaste återförsäljaren jämfört med Amazon.


Miklas Kroager, expert på Amazon och E-handel samt medgrundare av Testoversikt.se, säger: ”Vi har gjort en prisanalys på ca 50 produkter hos Amazon i olika kategorier. Det ser ut som om priserna omvandlas direkt från priser i euro. Mitt bästa bud är att det handlar om en soft launch, och vi har därför inte sett den fulla prispressen än.”

“Som konsument bör du därför vänta med att handla på Amazon.se om du går för det billigaste priset”

En soft launch innebär att Amazon inte har rullat ut sin fullständiga setup i landet än. Många översättningsfel vittnar också om detta. 

Det är därför inte särskilt meningsfullt att helt gå över till att shoppa allt man behöver på Amazon, och man bör vänta på att fler svenska återförsäljare börjar sälja på Amazon.

Miklas Kroager avslutar: “Det är först när en stor del av återförsäljarna aktivt använder Amazon som försäljningsplattform som den riktiga prispressen börjar.”

Metod

Uppgifterna i denna rapport samlades in direkt från Amazon.se och den billigaste återförsäljaren hittades via Google Shopping, Pricerunner.se & PriceSpy. De 50 jämförda artiklarna var precis lika på alla sätt vad gäller stil, antal och modell. 

Efter att alla produktpriser hade samlats in kunde vi beräkna prisskillnaden för varje produkt. För att bestämma dessa resultat utformades formeln enligt följande:

Prisskillnad = (Pris på Amazon-produkt – Pris hos billigaste återförsäljare) / Pris hos billigaste återförsäljare

Beräkningen multiplicerades sedan med 100, vilket resulterade i procentandelen. Det är viktigt att notera att dessa priser inte är fasta och är föremål för fluktuationer mellan den aktuella tidpunkten och tidpunkten då undersökningen publicerades. Dessutom beaktades inte fraktkostnader och inte heller Amazon Prime-specifika paket eller erbjudanden. Inga rabatter inkluderades heller på de kreditkort som användes, inklusive Amazon Rewards Visa Signature Card, Amazon Store Card, Amazon Prime Rewards Visa Signature Card eller andra.

Data: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQHrbJnflqSgi3CI2vO4-Tn7rP56OSgViI775JdNjb1xSFt8ibOKDQz99cJcZI_CuEa3Xmy_Hxh18Ij/pubhtml

Press contact:

Miklas Kroager
mkroager@gmail.com
+45 23 46 98 57